Feminist Gift Economy 
A Maternalist Alternative to Patriarchy and Capitalism  

Feminist Gift Economy
A Maternalist Alternative to Patriarchy and Capitalism

Volume 34, Numbers 1,2

Guest edited by: Barbara Alice Mann, Angela Miles, Sheila Molloy, Chang Pilwha, and Genevieve Vaughan

ORDER

Abstracts

Feminist Gift Economy
A Maternalist Alternative to Patriarchy and Capitalism
Volume 34, Numbers 1,2
I. Seeing the Gift

Thinking Through the Gift Paradigm

 

This article outlines Genevieve Vaughan’s theoretical model of the gift paradigm, which she sees as including maternal unpaid labour. Such labour belongs to “a different kind of economy, a different mode of distribution,” from the patriarchal capitalist system, and operates within the domestic sphere. She argues that maternal carework is “superior to distribution by market exchange” in that it is capable of creating and sustaining life. The article proceeds to outline the ways in which maternal carework has been rendered invisible within the dominant patriarchal capitalist system (e.g. by being relegated to the province of “emotion”) and the effects this disavowal has on our development (e.g. the trauma that inherently results when a child is forced to abandon gift logic in favour of market logic). Vaughan cites neurobiological studies in order to emphasize the role of relational connections in the development of neural connections, but laments the absence of materiality-based research. She advocates for further study of our current society alongside “pre-market” societies, and for recognizing and validating unilateral gift-giving and the experience of mothering/being mothered anew. Ultimately, she calls for a re-identification of maternal gift giving outside of patriarchal logic.  
Cet article définit la théorie du paradigme du don qui est basée sur le travail maternel non rémunéré. L’autrice considère que la distribution réalisée à travers le don est supérieure à la distribution des échanges sur le marché parce qu’elle est capable de créer un élément de vie. De plus, elle dénonce la façon dont le système dominant du patriarcat capitaliste a rendu invisible le travail maternel et s’approprie de tout ce qui est gratuit pour en faire du profit. Encore, elle voit un lien profond entre la logique de la sphère domestique et celle des sociétés «d’avant-marché. En définitif elle veut une re-conceptualisation de l’economie maternelle en tant qu’alternative à l’économie et à la logique patriarcale. 

Sharing Economies and Indigenous Matricultures in the Land Now Called Canada

 

Drawing on the literature of Indigenous feminisms, this article explores the diversity of sharing economies in Indigenous matricultures. Sharing economies, as a dynamic of Indigenous matricultures and relationality with Land, may model a condition for cultural continuity so urgently needed for climate change adaptation.
S’appropriant la littérature féministe autochtone, l’auteure explore les formes contemporaines et historiques des matricultures autochtones coloniale du Canada et met l’emphase sur les traditions de l’économie de partage comme une des dynamiques présentes dans les matricultures autochtones et dans leurs relations avec la Terre parce qu’ils sont en correspondance avec la cosmologie autochtone. Elle ajoute que la tradition du don et les économies de partage pourraient servir de modèle pour établir une continuité culturelle devenue urgente face aux changements climatiques.

From the Magic of ToGaianess: Ngapartji-Ngapartji in Indigenous Australia

 

This article provides a concentrated discussion of the Indigenous Australian term “ngapartji-ngapartji,” which gestures towards the Western notion of “reciprocity.” After providing an initial definition, the author goes on to chronicle her partner Robert (Taffy) Seaborne’s deep dive into the concepts and relationships evoked by this term—particularly regarding the locus of the self within a larger network—as well as the eventual coining of the related term “ToGaianess.” The author considers the potential implications of this model on our understanding of the self and the other, and goes on to connect it to the related concepts of “maternal thinking,” empathy, and the practice of care. 

C’est une discussion autour du terme australien Ngapartji-Ngapartji qui se traduit par « réciprocité » dans le monde occidental. L’auteure et son partenaire Robert (Taffy) Seaborne, plongent profondément dans les concepts évoqués par ce terme, en particulier la part du moi dans un plus grand réseau ainsi que l’éventuelle adoption du terme ToGaianess.  L’auteure considère les implications potentielles de ce modèle sur notre compréhension du moi et de l’autre et établi la relation entre le concept de la « pensée maternelle », de l’empathie et de la pratique des soins. 

The Mother-Suckling-Child Principle of the Gift in Indigenous North American Culture

 

This article opens with the author’s recollection of her first encounter with the concept of the gift economy, her search for Genevieve Vaughan’s books, and her first foray into matriarchal studies. Her inquiry focuses on the equation of breastfeeding with gift-giving and the ways in which the suckling principle is echoed in the basic cultural mores and governing structure of the Indigenous American gift economy (in contrast to the European paradigm of “might makes right”). This article draws on several historical accounts of contact between European and Indigenous peoples in order to demonstrate the fundamental disconnect between the Indigenous and Western conceptions of exchange, the result of which has been persistent exploitation of Indigenous gift-giving and betrayal of reciprocal “fire alliance” relationships. The author concludes by discussing the mother-suckling-child symbolism that is evident in Indigenous ceremonial spaces.
L’auteure se rappelle ses premiers contacts avec l’économie du don, la recherche des écrits de Geneviève Vaughan et sa première incursion dans les études matriarcales. Sa recherche a mis l’accent sur l’adéquation de l’allaitement et le don de soi, et les mœurs culturelles à la base des structures qui gèrent l’économie du don chez les autochtones de l’Amérique qui contrastent avec le paradigme en l’Europe, celui de « la loi du pouvoir ». Cet article considère plusieurs incidents historiques entre les Européens et les autochtones qui démontrent la différence fondamentale entre ces peuples et qui a résulté dans une exploitation soutenue du don autochtone et la trahison entre les alliances. L’auteure a conclu en affirmant que le symbolisme de la mère qui allaite est une évidence dans les cérémonies rituelles des autochtones.

II. Gift in the World

 

Giving and Receiving: The Maternal Basis of Life and Language

 

This article opens by first lamenting the fact that the gift economy is rendered invisible by the patriarchal capitalist system, and then calling for a feminist paradigm shift. The first step in this process, the author posits, is to identify aspects of the gift economy in practice and to interrogate why they have not been recognized as valuable. The author then locates the gift economy within language itself. She argues that it is “a reenactment of the mother-child giving-receiving interaction” and “derives its basic structure and its capacity for conveying meaning from mothering and being mothered.” She also laments the erasure of the gift economy from academic work across diverse disciplines. Next, she draws a connection between maternal giving and the natural world, positing that if we were to adopt the lens of the gift economy, and recognize that gifts can necessitate an active receiver, we would see gifts everywhere (as cultures that practice gift-giving often do). Finally, she outlines the related concepts of “word gifts” and “world gifts,” and posits that language is the “meta level of gifting.” The article concludes with a call to recognize the importance of mothering in order to affect social change. 
Malheureusement, l’économie du don dans le système capitaliste-patriarcal est discréditée et retenue invisible. Un changement vers un paradigme féministe est nécessaire. Selon l’auteur, la première étape consiste à dévoiler la pratique de l’économie du don et à se demander pourquoi elle n’a jamais été considérée comme valable. L’auteur identifie l’économie du don, non seulement, dans la pratique maternelle mais aussi dans la langue elle-même et note que le don a été annulé en tant que clé d’interprétation par la linguistique et la sémiotique comme par de nombreuses autres disciplines académiques. Ensuite, elle reconnaît un lien entre les modèles de donner et de recevoir des humains et ceux des niches environnementales de la nature, insistant sur le fait que si nous acceptons l’économie du don, lui-même vu, comme donation qui a besoin d’un receveur, nous pourrons tout interpréter selon ce paradigme, comme le font certaines cultures des peuples autochtones qui souvent pratiquent le don. L’article se termine sur la question de l’importance du modèle maternel pour réaliser un changement social radical.

Gift Logic, Mother Sense and Language: On Victoria Welby’s Significs

 

Victoria Welby conceived a special approach to the theory of meaning that she designated with the expression “Significs.” A central concept in her works is what she names “mother sense,” which she discusses in her correspondence with such figures as the English philosopher Ferdinand C. S. Schiller and the American pragmatist Charles Sanders Peirce, among others. Beyond her contribution to questions of the linguistic, semiotic, practical-ethical and pedagogical orders, the implications of her theory of meaning are particularly interesting for the “woman question” and for feminist discourse generally.
Victoria Welby a conçu une approche spéciale à la théorie du sens qu’elle appelle significs. Le concept central de son œuvre, qu’elle appelle le « sens maternel », et qu’elle associe avec la “logique du don,” avec la capacité humaine pour l’alterité et la creativité, est le sujet de discussion dans sa correspondance avec le philosophe anglais Ferdinand C.S. Schiller et le pragmatiste américain Charles Sanders Peirce, entre autres. L’auteure ajoute que, au-delà de la contribution de Welby qui questionne les ordres linguistiques, sémiotiques, pratico-éthiques et pédagogiques, les implications de sa théorie du sens sont particulièrement intéressantes pour la « question-femme » et le discours féminin en général.

Ideals and Practices of Giving in Islam

 

This article takes The Secret of the Grain, a film about a Tunisian family, as an entry point into the practice of Islamic gift-giving, in which gifts are bound up with Koranic faith (e.g. offerings to God are received by the poor). First, the author discusses sadaqah, or spontaneous giving, covering its pre-Islamic history, how it was subsequently influenced by the Koranic emphasis on discretion, how it finds expression in religious festivities, and how it encompasses loans as well as alms. The author then provides a discussion of zakat, a mandatory form of Islamic gift-giving, which functions as a kind of religious tax. Finally, the author provides a discussion of current research on the subject of zakat—particularly its shift from the “state sphere to the private sphere,” its mobilization within social and political projects, and the interplay between “humanitarian commitment” and “subversive political objectives”—and concludes with a call for researchers to conduct balanced studies free of condemnation or glorification.  

A partir du film Le Graine et le mulet, dans une famille de Tunisie, il est question dans la pratique du don islamique, inhérent à la foi du Coran (i.e. les offrandes à Dieu sont destinées aux pauvres). Tout d’abord, l’auteure évoque sadakah, le don spontané qui date des temps pré-Islamiques, comment il a été influencé plus tard par l’emphase sur la discrétion du Coran, comment il a trouvé son expression dans les fêtes religieuses et comment il a été englobé dans les aumônes et dans les prêts. Ensuite l’auteure aborde le mot zakat , l’obligation de faire un don perçu comme une taxe religieuse. Enfin l’auteure parle de la recherche actuelle sur le sujet de zakat, surtout depuis qu’il est sorti de la sphère publique vers la sphère privée, sa mobilisation vers des projets politiques et son interaction entre l’engagement humanitaire et les « objectifs subversifs politiques » et elle termine avec l’espoir que les chercheurs conduiront des études équilibrées libres de condamnation ou de glorification.

Holding and Carrying Our Babies: A Gift-Giving Practice in Anishinaabeg Mothering Cultural Traditions

 

Maternal roots of gift giving among the Anishinaabeg begin when we hold and carry our newborn baby. The practice of holding and carrying our babies is considered a key part of maternal responsibilities, as well as a sacred gift we give to our children in order to wholistically foster their well being. Holding and carrying babies is about giving babies protection, comfort, learning opportunities, mobility, showing unconditional love, and access to life sustaining breast milk. There are a variety of ways that a baby can be carried or held, including the first nine months of development in the womb, embraces, breastfeeding, use of moss bags, and also using cradleboards. The gift of being held and carried allows a baby to depend upon others, to thrive, grow, and develop a well-rounded sense of Anishinaabeg worldview.  Moreover, experiencing the gift of holding and carrying a baby lays the roots and connections that give life purpose, that connect us as adult Anishinaabeg to our family, community and our territories.  This paper will offer an exploration of the roots of Anishinaabeg maternal gift giving via the context of holding and carrying infants.

Dans cette article, l’auteur explore les racines du don maternel dans le contexte de porter et transporter les bébés. Ce geste donne protection, confort, des chances d’apprendre, la mobilité, témoigne d’un amour inconditionnel et un accès a la vie par l’allaitement. Ce geste permet à l’enfant de dépendre des autres, à grandir, à développer une vision du monde Anishinaabeg. L’auteur montre que cette expérience de tenir un bebe est à la base des connections qui donnent un sens a la vie, qui les connecte à l’adulte Anishinaabeg, à sa famille, sa communauté et ses territoires. 

Grandmothers at the Centre in Velingara, Senegal: The Transmission of Knowledge, Education, Intergenerational Relationships and the Gift Logic

 

The considerations contained in this text were generated by two different experiences. One was the author’s collaboration with the GrandMotherProject (GMP), an American-Senegalese NGO operating in Senegal within a rural context marked by strong intergenerational conflicts, and by a progressive and painful loss of knowledge and faith in local ethical and socio-cultural values. The other was the encounter with Genevieve Vaughan that gave the author insight into her theory on the unilateral maternal gift. This theory highlights the radical and primary difference between the gift logic and the exchange logic, and the dynamics of annihilation that exchange brings upon gifting. Within the context of GMP’s experience, the discrediting suffered by local communities, of which older women are the first targets, the loss of local knowledges and values, the loss of traditional communitary education, seem to result from the loss of shared values. In this context, the GrandMother Project has identified the valorization of elder women and their practical and theoretical skills, as key to starting a process for the protection of young women and a strategy for reactivating community practices in educational contexts, which can lead to a recovery of a greater collective wellbeing, and especially that of women, adolescents and children.  

Les considérations contenues dans ce texte ont été générées d’une part par la collaboration de l’auteur avec Grand-Mother Project (gmp), une ong américaine-sénégalaise qui travaille au Sénégal dans un contexte marqué par des sérieux conflits intergénérationnels e1t par une perte des valeurs traditionnelles et de l’autre par la rencontre avec Geneviève Vaughan et sa théorie du don maternel unilatéral, qui met en évidence la différence radicale entre la logique du don et la logique de l›échange - logique qui s’impose en discréditant la logique du don et des ceux qui la pratiquent. Dans le cadre de l›expérience de gmp, le discrédit des pratiques traditionnelles, dont souffrent les communautés locales, dans lesquelles les femmes âgées sont les premiers cibles, rentre dans cette dynamique. En valorisant les femmes âgées, qui precedemment étaient fortement marginalisées, gmp a individué une stratégie efficace pour réactiver des pratiques de solidarité et d’éducation communautaire, qui visent à retrouver un bien-être collectif surtout celui des femmes, des ados, et des enfants.

Gift Economy in Maternity and Childbirth in Italy

 

Giving life and maintaining it is the most obvious human productive activity but in our society, based on labour—intended as paid work— it is not valued. The maternal gift is excluded from official narratives and policies. The author argues that this epistemic void has direct consequences on the society, and more directly inside maternity health care.

Donner la vie et la maintenir est l’activité humaine la plus productrice, mais dans notre société basée sur le travail rémunéré, ce n’est pas apprécié. Le don maternel est exclu des politiques et des discours officiels. Ce vide épistémique a des conséquences directes sur la société et plus encore directement sur les soins donnés en maternité.

III. Gift in Everyday Life and Activism

 

Deserving, Gifting, and Needs

 

In this article, the author interrogates what it means to “need” and to “deserve” in the context of giving. Her aim is to “call the entire notion of ‘deserving’ into question,” and to “propose a framework of needs and willingness on which to base the flow of resources in the world.” She claims that our modern economic system effaces human interactions, normalizes economic inequalities, and cements the idea that those who lack access to resources “deserve” to be poor. She provides examples of historical commons-based economies before describing how the shift to agriculture placed the focus on accumulation and ownership rather than on the circulation of resources. This shift to a new economic structure therefore necessitated the development of narratives—e.g. who was and was not “deserving” based on divine appointment and/or merit—in order to justify the resulting inequalities. The author then provides a discussion of gift-giving as an alternative economy, one that does not hinge on the narrative of “deserving” but rather on an “economy of needs and a morality of care.” The article concludes with a snapshot of what a future world, one that operates based on care and collaboration rather than reason, might look like. 
L’auteur s’interroge sur les « besoins » et les « mérites « dans le contexte du don. Son but est de poser toute la notion du mérite et de proposer un cadre bas é sur le bon vouloir afin d’assurer le transit des ressources mondiales. Elle suggère des exemples ordinaires d’économie historique avant d’assurer que c’est le glissement vers l’agriculture qui a motivé l’accumulation et la possession des ressources plutôt que sur leur circulation. Ce geste vers une nouvelle structure économique a développé des récits à propos de qui méritait et qui ne méritait pas selon la loi divine ou la moralité pour justifier les inégalités inhérentes; une discussion autour du don comme économie alternative qui n’est pas attachée la valeur mais plutôt aux besoins et aux soins. Elle termine sur une image d’un monde futur qui serait basé sur le soin et la collaboration plutôt que sur la raison.

Gen Vaughan and the Maternal Gift Economy

 

The author discusses the ways in which meeting Genevieve Vaughan and learning about the Maternal Gift Economy as a viable alternative to our mainstream capitalist market economy impacted her life and work. Vaughan’s philosophy resonated with her lifelong feminist quest to put women (and “women’s ways”) back into history, where they have been invisible or plainly missing for thousands of years.

C’est une discussion de l’auteure qui a rencontré Genevieve Vaughan et appris de ses écrits que l’économie du don maternel offrait une alternative viable à notre économie de marché capitaliste dominante. Elle ajoute que la philosophie de Vaughan a fortement marqué sa vie et son travail.  La philosophie de Vaughan a résonné dans sa vie de recherchiste féministe qui  toute sa vie a voulu remettre les femmes dans l’Histoire, là ou elles et leurs actions furent  invisibles ou même sérieusement absentes pendant des millénaires.

My First Encounter with the Feminist Gift Economy

 

In this article, theorist and activist Angela Dolmetsch provides a first-hand account of her introduction to the concept of the gift economy at the Wise Women’s Workshop in Norway in 2001. She describes meeting Genevieve Vaughan, hearing about her work, and being immediately inspired to undertake a gift-giving exercise, the result of which was a good-natured divestiture of her worldly possessions. She then describes her subsequent efforts to establish a gift economy framework, particularly within the Colombian eco-village of Nashira. 

Dans cet article la chercheure et activiste Angela Dolmetsch rapporte son expérience vécue dans un atelier des Wise-Women en Norvège en 2001. Elle a été immédiatement inspirée par les exercices du don avec le résultat qu’elle a décidé spontanément de se débarrasser de ses possessions matérielles. Elle décrit ses efforts subséquents pour établir un cadre pour l’économie du don, en particulier dans le village écologique Nashira, en Colombie.

“Not To Worry”: Cecily Shackleton’s Polar Gift Giving and the Oxford University Ellesmere Land Expedition of 1934-35

 

The late polar exploration era was characterized by hyper-masculine adventure, strongly linked to imperialist expansion. Western women were excluded from the poles, which became exclusively male spheres. Cecily Shackleton, the daughter of celebrated Antarctic explorer Sir Ernest Shackleton, serves as an example of polar women's gift-giving through her support of the Oxford University Ellesmere Island expedition of 1934-1935. Cecily's extensive volunteer work was logistical, organization, and emotional; the fact that it was largely unacknowledged demonstrates women's inequality in the prestigious world of polar exploration.
L’ère des dernières explorations polaires furent des aventures hyper-masculines, fortement liées à l’expansion impérialiste. Les Occidentales furent exclues des pôles qui étaient devenues des sphères exclusivement masculines. Cecily Shackleton , la fille de Sir Ernest Schackleton. éminent explorateur de l’Antarctique nous a fourni un bel exemple de la pratique du don chez les femmes des régions polaires. L’Université d’Oxford avait subventionné son expédition dans l’ île Ellsmere en 1934-35 et son travail bénévole comprenait la logistique, l’organisation et l’émotivité; le fait qu’elle n’ait jamais été reconnue  montre bien  que l’inégalité règne dans le prestigieux monde de l”exploration en région polaire.

The Jewish Tzedakah (Gifting) Community

 

This article draws on Genevieve Vaughan’s work, particularly her call to establish a new maternal gift economy outside of the confines of patriarchy. The author seeks to apply Vaughan’s framework to an analysis of the Jewish Tzedakah community in order to study how the gift economy operates and develops under patriarchy and oppression, and how, by extension, the maternal gift economy can be universalized.” The article provides an “introduction to the concept of Tzedakah, focusing particularly on its role in Jewish history, against the backdrop of Vaughan’s work. The author then examine[s] the advantages and shortcomings of the Jewish Tzedakah society as an alternative social-economic form.

Ce texte s’inspire de l’œuvre de Geneviève Vaughan et cherche à établir une nouvelle économie du don maternel en dehors des confins du patriarcat. L’auteure cherche à appliquer cette idée à la communauté juive Tzedakah pour étudier l’économie du don qui se développe sous le patriarcat et l’oppression et comment, par extension, l’économie du don maternel peut s’être universalisée. L’auteure ensuite examine les avantages et les failles de la société juive Tzedakah comme une forme socio-économique alternative.

Women, Chevra Kadisha and the Gift Economy

 

The concept in Judaism of Chesed Shel Emet (Kindness of Truth) is an act for which the giver expects nothing in return, exemplified by caring respectfully for people who have died. This is presented as an example of the gift economy and as similar to mothering. 
Le concept du judaïsme Chesed Shel Emet (le vrai dans la bonté) est un acte par lequel le donneur n’attend rien en retour et qui est dit chez ceux qui s’occupent des mourants. L’auteur montre que dans la pratique juive de » tahara » présente dans le Chevra Kadisha, les hommes et les femmes (séparément) transcendent le modèle d’échange en donnant ce qu’ils ne recevront jamais en valeur ou en gratification : soigner un ami, une connaissance ou un étranger qui meurt. Cette pratique est un exemple de l’économie du don et ressemble au maternage.

Sauna Exists, Therefore I Am: Gifting Rituals of the Finnish Sauna

 

The paper introduces gifting practices and the gift-related worldview as they have characterized the Finnish sauna culture in the past, and of which there are remnants even today. Comparisons of First Nations sweating traditions and of the Finns in Canada and in Finland have allowed me to recover and recognize the gift paradigm that is a central element of the life cycle rituals and worldview of ancient Finns. 

Cet article présente les pratiques du don et leur vision dans le monde, celles qui ont défini l’ancienne culture du sauna en Finlande, encore présente aujourd’hui. En comparant les traditions des sweathouses des Premières nations et les saunas des Finnois au Canada et en Finlande, elle a reconnu le paradigme du don qui est l’élément central des rites tout au long des cycles de vie semblables à ceux des anciens habitants de Finlande. 

Placental Roots for Honouring an Embodied Gift Economy of Birth

 

Birth-giving, or birth-gifting, is an embodied gift economy, wherein mothers gift their life force to the babies they gestate and birth. This essay explores placental roots for honouring an embodied gift economy of birth, through holistic, mother-centred birth and its care. Mother-centred birth contrasts with the medicalization of birth as tied to patriarchal exchange economies that appropriate mothers’ birthing gifts. Mothers recuperate positive experiential potentials for relief and pleasure in giving birth through an embodied gift economy, with access to the resources of their own bodies.

Donner la vie est un acte concret de l’économie du don: la mère donne sa force de vie  à son bébé pendant sa grossesse et à la naissance. Cet essai explore les racines placentaires pour vénérer l’économie tangible du don de la naissance, avec une approche centrée sur la mère et ses soins. Cette naissance contraste avec la médicalisation de la naissance liée à l’économie patriarcale qui s’approprie le don de la naissance. L’auteure montre que les accouchées vivent une expérience positive de plaisir et de soulagement grâce à l’économie concrète du don et à l’accès aux ressources de leur propre corps.

Unveiling Patriarchal Motherhood

 

This contribution is devoted to give an insight how family and economics are interconnected,  shows how in fact one is based on the other. As the definition of work is arbitrary and leaves out all so called “female tasks,” the rhetoric on work-family-reconciliation is misleading. The author outlines the assumptions on which classical economic theories are based and delineates important matricentric economic approaches.

Cet article démontre que la famille et l’économie sont en interaction, elles sont même basées l’une sur l’autre.  Comme la définition du travail est arbitraire et omet les tâches dites féminines, la rhétorique de la réconciliation travail-famille est trompeuse. L’auteure décrit les hypothèses sur lesquelles les théories classiques d’économie sont basées et elle formule des approches décisives pour une économie matricentrique.